روش محافظت دوگانه برای گوش ها

روش محافظت دوگانه برای گوش ها

روش محافظت دوگانه برای گوش ها

DUAL PROTECTION

نوشته شده در 6 سال قبل - مورخه 1396/06/26

این مقاله 5 دقيقه وقت برای مطالعه میخواهد

دسته بندی مقالات ایمنی و حفاظت فردی

مشاهده : 3691

روش محافظت دوگانه برای گوش ها
 
چقدر می‌توانیم از محفاظت دوگانه جهت کاهش تراز صوتی انتظار داشته باشیم؟
محافظت دوگانه به حالتی گفته می‌شود که ایرپلاگ و ایرماف به صورت همزمان استفاده می‌گردند. محافظت دوگانه غالباً تنها روشی است که به منظور دستیابی به حداکثر محافظت از گوش‌ها در برابر سروصداهای زیانبار استفاده می‌گردد. استفاده از ایرماف و ایرپلاگ به صورت توام می‌تواند به صورت جدی کاربر را در برابر سروصدا ایزوله گرداند، بنابراین تاثیر روش یاد شده در صورتی امکانپذیر است که فقط تنظیمات ویژه در نظر گرفته شوند. 
روش محافظت دوگانه طبق قوانین انجمن ایمنی و بهداشت  ایالات متحده ضروری نبوده، اما مطابق با دستورالعمل‌های عملیات معدنکاری تصویب شده توسط اداره ایمنی و بهداشت معدن   برای مواجهه با تراز صوتی 105 دسی بل به بالا (برای 8 ساعت مواجهه با تراز میانگین) استفاده از این روش  ضروری می‌باشد. به همین ترتیب، بر اساس دستورالعمل انستیتوی ملی  ایمنی و  بهداشت شغلی   ( بعنوان  سازمان  مشاور و  انجام دهنده تحقیقات برای OSHA) استفاده از روش محافظت دوگانه برای مواجهه بالای 100 دسی بل به بالا (برای 8 ساعت مواجهه با تراز میانگین)  پیشنهاد گردیده است. این پیشنهاد ممکن است بسیار محتاطانه به نظر آید، اما بر اساس مشاهدات، عموماً کاربران در معرض سرصدا به صورت مناسب از گوشی‌های خود استفاده نمی‌کنند.
یکسری از  شرکت‌ها سیاست‌های داخلی خود را بر ضرورت استفاده از روش محافظت دوگانه در اماکن کاری ویژه و یا برای فعالیت‌های پر سروصدا وضع نموده اند. حتی سازمان OSHA نیز حق کاربری از روش مذکور را برای آندسته از کاربرانی که علیرغم استفاده از روش‌های محافظتی، دارای افت شنوایی پیشرونده در نتایج اودیومتری خود می‌باشند را تایید نموده است.

در چه تراز صوتی، استفاده از روش محافظت دوگانه پیشنهاد گردیده است ؟
در این خصوص جواب روشنی وجود ندارد به این علت که اکثراً به جهت تنوع مقدار محافظتی است که هر کاربر از وسیله محافظتی مناسب خود می‌گیرد. اما تحقیقی که در این زمینه صورت گرفته پیشنهاد می‌دهد که استفاده از روش دوگانه برای کاربران، زیادی می‌باشد. بر اساس یافته‌های یک مطالعه به وسیله دزیمتری ( اندازه گیری سروصدا در زیر ایرماف و یا ایرپلاگ) که بر روی کارگران معدن صورت گرفته؛ بوسیله آندسته از گوشی‌های محافظتی که به خوبی با گوش آنان متناسب شده، استفاده از روش محافظتی دوگانه حتی در محیط‌های پرسروصدا تا تراز 107 دسی بل نیز ضرورتی ندارد. بنا به گفته بعضی از متخصصین شنوایی؛ نیازمندی به روش فوق الذکر به ندرت اتفاق میافتد اگر ایرپلاگ و یا ایرماف با میرایی بالا به خوبی با گوش متناسب شده و کاربر به استفاده صحیح از آن ترغیب شود. البته ارجحیت مدیران ایمنی بر مجبور کردن کاربران جهت استفاده از این روش نسبت به آموزش و یا انجام آزمایش تناسب به منظور اطمینان از بهترین وضعیت قرار گیری ایرپلاگ درون گوش آنها می‌باشد.
مقدار میرایی بدست آمده از روش محافظت دوگانه به سادگی ترکیب ترازهای ایرپلاگ و ایرماف محاسبه نمی‌گردد (به یاد داشته باشید؛ دو برابر نمودن و یا نصف نمودن تراز انرژی صوتی فقط 3 دسی بل تفاوت دارد) و عامل دیگر نیز به عنوان اثر سقف  وجود دارد که مقدار میرایی این روش را محدود می‌نماید. حتی اگر استفاده از ایرپلاگ و ایرماف با میرایی قابل قبول به صورت کاملاً متناسب شده با گوش‌ها باشند، هنوز ما سروصدای با شدت بالا را احساس می‌کنیم که از داخل بدن و استخوان‌های ما به سمت گوش داخلی منتقل می‌شوند. برای بیشتر افراد این راه‌های هدایت استخوانی حداکثر مقدار میرایی را که در گوش قابل حصول می‌باشد را بسته به نوع فرکانس صوتی، بین 35 تا 50 دسی بل محدود می‌کند.
به لحاظ تخمین مقدار محافظت در زمانی که ایرپلاگ و ایرماف به درستی در داخل و بر روی گوش قرار گیرند،  OSHA  اضافه نمودن 5 دسی بل به NRR بالاتر (بین ایرپلاگ و ایرماف) را پیشنهاد می‌نماید. اما این حساب سرانگشتی دارای دقت نمی‌باشد. معمولاً ایرماف می‌تواند به NRR ایرپلاگ از جنس فوم که به درستی داخل گوش قرارداده شده حدود 4 دسی بل اضافه نماید که برای ایرپلاگ پله ای با شرایط گفته شده این مقدار حدود 7 دسی بل می‌باشد. اعداد مذکور به صورت کلی بیان گردیده اند زیرا؛ میرایی صدا در فرکانس‌های پایین کمی بیشتر و در فرکانس‌های بالا کمی کمتر می‌باشد. همانطور که در نموادرهای ذیل نمایش داده شده: استفاده از ایرماف با بالاترین NRR به منظور دستیابی به حداکثر میرایی در روش محافظت دوگانه ضروری نمی‌باشد. در حقیقت، تا زمانی که ایرپلاگ به خوبی داخل گوش متناسب شده باشد؛ استفاده از ایرماف فقط می‌تواند به مقدار ناچیزی بر میرایی صدا اضافه نماید که البته در فرکانس‌های پایین، میرایی صدای مناسبی را بوجود می‌آورد. به عنوان مثال ؛ تاثیر ایرمافی با سطح میرایی متوسط با ایرمافی دیگر که سطح میرایی بالا دارد تفاوت ملموسی ندارد در صورتی که هرکدام بر روی ایرپلاگی به درستی داخل گوش متناسب شده است قرار گیرند.
نکته کلیدی به جهت کسب حداکثر بهره وری از روش محافظتی دوگانه استقرار مناسب وسایل محافظ، بخصوص ایرپلاگ می‌باشد. زمانی که ایرپلاگ به درستی در داخل گوش قرار نگرفته و ایرماف  نیز بر روی آن قرار گیرد؛ نتیجه تاثیر روش محافظتی دوگانه در این حالت فقط کمی بیشتر از تاثیر میرایی با ایرماف تنها می‌باشد. آزمون فردی تناسب ایرپلاگ در داخل گوش به عنوان بهترین راه برای اطمینان از نحوه قرارگیری درست آن در داخل گوش برشمرده می‌گردد.
 
منبع : http://www.howardleight.com/assets/attachments/409/Dual-Protection-2015.pdf
ترجمه : گروه فنی شرکت رائیکا طراحان ایمن آرا
انتشار مقاله فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد