در چه مواقعی از سیستم های هوارسان دائم استفاده نماییم

در چه مواقعی از سیستم های هوارسان دائم استفاده نماییم

در چه مواقعی از سیستم های هوارسان دائم استفاده نماییم

When to use airline respirators

نوشته شده در 5 سال قبل - مورخه 1397/06/27

این مقاله 7 دقيقه وقت برای مطالعه میخواهد

دسته بندی مقالات ایمنی و حفاظت فردی

مشاهده : 5687

در چه مواقعی از سیستم‌های هوارسان دائم استفاده نماییم

چگونگی بررسی جهت انتخاب وسیله تنفسی مناسب 
سیستم‌ها یا وسایل هوا رسان دائم که تحت نام وسایل تامین هوا (ASR ) نیز شناخته میشوند؛ در مواقعی که وسایل تنفسی تصفیه کننده هوا (APR ) نظیر انواع ماسک‌های فیلتر دار و کارتریج دار  قادر به فراهم آوردن محافظت مناسب در برابر تراکم یک ماده (یا ترکیبی از مواد) شیمیایی در فضای محیط کار نباشند، به کار می‌روند. وسایل هوا رسان ممکن است در فضاهایی که دارای ماده یا ترکیبی از مواد شیمیایی ناشناخته بوده و یا زمانی که مواد شیمیایی موجود به مقدار بسیار کم جذب کارتریج ماسک گردیده و نیز در فضاهایی که تراکم اکسیژن پایین بوده یا وضعیت هایی که به صورت ناگهانی برای سلامتی و جان کاربر مخاطره آمیز باشند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
استاندارد حفاظت تنفسی OSHA  با کد شناسایی 29 CFR 1910.134 به بررسی هر دو نوع وسایل تنفسی تصفیه کننده و تامین کننده هوا می‌پردازد. معین نمودن نوع وسیله تنفسی جهت استفاده به ارزیابی‌های محیط کار بستگی دارد. زمانی وسیله هوارسان مناسب انتخاب می‌گردد که ارزیابی نشان دهد کنترل‌های مهندسی (ایجاد سیستم‌های تهویه و ...) دارای تاثیر بهسزایی در کاهش خطر ماده یا ترکیب شیمیایی ندارد.
وسایل هوارسان هوا را به ماسک صورت انتقال می‌دهند، نوع ماسک مورد استفاده به وضعیت کار و بهترین تناسب ممکن با نوع کار بستگی دارد. ماسک‌ها به شکل‌های نیم صورت و تمام صورت، هود‌های پوشش دهنده سر و گردن، کلاه هلمت تامین کننده هوا و یا وسایل هوارسان خود تامین (SCBA ) موجود می‌باشند. وسایل هوارسان دائم به کی از این دو روش عمل می‌کنند؛ ایجاد جریان مداوم هوا (CF ) و ایجاد فشار درخواستی هوا (PD ). در روش اول جریان ثابتی از هوا برای کاربر فراهم می‌گردد در صورتیکه روش دوم جریان متناوب هوا در زمان اختلاف فشار ایجاد شده در اثر تنفس کاربر ایجاد می‌گردد.

انواع وسایل تامین هوا (SAR)
1. وسایل هوارسان مجهز به ماسک نیم صورت و تمام صورت : این نوع وسایل در وضعیت‌های ناگهانی خطرناک برای جان و سلامتی کاربر و یا زمانیکه وسایل تصفیه کننده هوا (APR) قادر به محافظت در برابرگازها و بخارات موجود نباشند، به کار می‌روند. این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که ماسک قبل استفاده بایستی مورد آزمایش تناسب با صورت قرار گیرد که این آزمایش به شکل قرار دادن ماسک بر روی صورت کاربر و انجام دم و بازدم توسط وی جهت ایجاد فشار مثبت و منفی در داخل ماسک می‌باشد.
2. وسایل هوارسان مجهز به هود : هود‌ها در دو نوع یکبار مصرف و قابل استفاده مجدد بوده و معمولاً از جنس پارچه Tyvek® با روکش پلی اتیلن و پلی پروپیلن می‌باشند. این وسایل معمولاً در فضاهایی که مواد شیمیایی تمیز کننده نظیر؛ حلال‌ها ، اسید، باز و غیره در ومواقعی که احتمال پاشش یا بیماری زایی داشته و یا در وضعیت هایی که وسایل هوا رسان کارتریج دار جاذب‌های موثری برای مواد شیمایی موجود نباشند، بکار می‌روند. تعداد زیادی از کاربری‌ها نظیر؛ مراقبت بهداشتی، صنایع دارویی، صنایع غذایی - آشامیدنی و صنایع تولیدی از این نوع سیستم‌ها بهره می‌گیرند. این هود‌ها بر خلاف ماسک‌های فوق الذکر، الزامی برای آزمایش تناسب با صورت ندارند.
3. کلاه‌های هلمت تامین کننده هوا – به طور معمول در کارهایی نظیر سنگ زنی، سنباده زنی، رنگ آمیزی و بعضی مواقع سندبالست استفاده می‌شوند. هلمت‌ها محافظت بالایی در برابر برخورد و نفوذ اجسام با سر کاربر داشته و نیز کاربر را در مقابل ذرات ریز ناشی از سند بلاست زنی و آلاینده‌های هوابرد محافظت می‌کنند. این نوع کلاه‌ها نیز مانند هود‌ها نیازی برای آزمایش تناسب با صورت ندارند.
4. وسایل هوارسان خود تامین (SCBA) – این وسایل سابقاً در وضعیت هایی که به شکل ناگهانی برای جان و سلامتی افراد خطرناک بودند یا زمانی که غلظت هایی از مواد شیمیایی یا مواد ناشناخته در محیط کار وجود داشتند استفاده می‌شدند. آتش نشانان و افرادی که در موقعیت هایی با تراکم بالای مواد شیمیایی کار می‌کنند به عنوان عمده‌ترین کاربران این نوع وسایل شناخته می‌شوند. مزیت اصلی استفاده از این وسایل آزادی عمل و حرکت به هر طرف و هر جا می‌باشد زیرا کاربر نیازی ندارد که وسیله خود را به لوله انتقال هوا وصل نماید.

تامین هوا
مطابق با استاندارد OSHA؛ هوای فشرده می‌بایست با الزامات هوای تنفسی در بخش D مشخصات فنی انجمن گاز فشرده (CGA ) ایالات متحده در انطباق باشد. هوای تنفسی مورد نظر در بخش D مشخصات فنی فوق؛ می‌تواند از پمپ مکنده هوای محیط، کمپرسور یا دیگر دستگاه‌های تولید هوا جهت تنفس کاربر تولید، تسویه و تنظیم شود. 
وسایل هوارسان دائم به هر دو صورت سیستم‌های فشار هوای پایین و با فشار هوای بالا در دسترس می‌باشند. وسیله هوارسان دائم با فشار هوای بالا زمانی مناسب می‌باشد که طول خط لوله انتقال دهنده هوا بالای 300 فوت (تقریباً 100 متر) باشد، یا (بر حسب دمای محیط کار) هوای تامین شده نیاز به گرم شدن و یا خنک شدن داشته باشد. منبع هوا برای این نوع وسیله هوارسان غالباً نیازمند سیستم تصفیه هوا مطابق با الزامات بخش D مشخصات فنی بوده و در اینجا نظارت بر سطح مونواکسید کربن کاربر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. سیلندرها یا کپسول‌های هوا به عنوان منبع دیگری از سیستم‌های هوای تنفسی با فشار بالا یاد می‌شوند. سیلندر‌های هوا برای کار در فضاهای بسته و تنگ و مناطقی که نیاز به منبع هوای قابل حمل بوده مناسب می‌باشند. وسیله هوارسان دائم با فشار هوای پایین از پمپ هوای قابل حملی که قادر به تحویل هوای تصفیه شده با فشار پایین به ماسک کاربر می‌باشد، استفاده می‌نماید. پمپ‌های هوا، هوای داخل منبع یا کمپرسور که در انطباق با آنچه در بخش D مشخصات فنی می‌باشد را (به ماسک) انتقال می‌دهند. طول خطوط هوارسانی فشار پایین با یک پمپ هوا محدود به 100 تا 150 فوت ( تقریباً 30 تا 50 متر بسته به توصیه‌های ارائه شده توسط تولید کننده پمپ ) برای تعداد کمی از کارگران می‌باشد. همچنین گزینه‌های کمتری ( نسبت به نوع فشار بالا ) جهت گرم و خنک نمودن هوای فراهم شده در این نوع وجود دارند.
 
غلاف‌های اتصال دهنده سریع
غلاف‌های اتصال دهنده سریع ( که به عنوان اتصالات نیز شناخته می‌گردند ) با نام‌های گوناگون تجاری، در خطوط هوارسانی استفاده می‌گردند که توسط تولید کنندگان مختلفی ساخته شده اند. بدین معنی که تولید کنندگان وسایل هوارسان از اتصالاتی با مارک‌های مختلفی جهت متصل نمودن شلنگ‌ها و دیگر قطعات محصولات خود استفاده می‌کنند. از معروف‌ترین نام‌های تجاری این اتصالات؛ OBAC ، Hansen ، Schrader و Industrial Interchange در اندازه‌های 3⁄8، 1⁄4 و 1⁄2 اینچی می‌باشند. اتصالات می‌بایست جهت اتصال به یکدیگر و عمل صحیح، از یک نشان تجاری و یک اندازه باشند.
 
حدود مواجه 
در زمینه انجام تحقیقات و تعیین حدود آلوده کننده مواجه برای مواد خطرناک چندین آژانس مسئولیت دارند. انجمن دولتی متخصصان بهداشت صنعتی آمریکا (ACGIH ) بعنوان سازمانی داوطلبانه از متخصصین ایمنی ( و بهداشت شغلی ) است که مقادیر محدوده مواجه شغلی را مورد بسط و بازنگری قرار می‌دهد. نتایج بر اساس مطالعات حیوانی، انسانی و صنعتی می‌باشد. انستیتوی ملی ایمنی و بهداشت شغلی (NIOSH) به عنوان یک آژانس فدرال که تحقیقات بر روی موارد ایمنی و بهداشتی را رهبری می‌نماید. این سازمان مسئول توسعه و بازنگری حدود مواجهه پیشنهادی برای مواد خطرناک می‌باشد. حدود پیشنهادی توسط دو سازمان فوق الذکر جهت ابلاغ و اجرا به سازمان ایمنی و بهداشت شغلی آمریکا (OSHA) منتقل  می‌گردند. 
 
منبع : https://www.ishn.com/articles/98500-when-to-use-airline-respirators
ترجمه : گروه فنی شرکت رائیکا طراحان ایمن آرا
انتشار مقاله فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.