شناخت انواع شاخص های سطح بندی میرایی سروصدا

شناخت انواع شاخص های سطح بندی میرایی سروصدا

شناخت انواع شاخص های سطح بندی میرایی سروصدا

Understanding Ratings

نوشته شده در 6 سال قبل - مورخه 1396/06/19

این مقاله 4 دقيقه وقت برای مطالعه میخواهد

دسته بندی مقالات ایمنی و حفاظت فردی

مشاهده : 7570

در کنار شاخص NRR بر روی برچسب بسته بندی گوشی‌های محافظتی صوتی شاخص‌های دیگری از قبیل (SNR , SLC80  ) نیز نشان داده می‌شوند. اما این 3 شاخص چستند و چه اطلاعاتی را ارائه می‌نمایند؟
 
گوشی‌های حفاظتی صوتی Howard Leight® به منظور ارسال به سرتاسر جهان بسته بندی می‌گردند. مشتریان این نوع کالاها در ایالات متحده با شاخص NRR که بر روی برچسب بسته بندی بنا به درخواست سازمان محافظت از محیط زیست آمریکا (EPA) قرار گرفته آشنایی دارند در حالیکه ممکن است با دیدن شماره شاخص‌های دیگر دچار سردرگمی گردند. در ادامه به توضیح مختصری از این شاخص‌ها که بر روی بسته بندی محصولات Howard Leight® دیده میشوند، پرداخته می‌گردد.
 
شاخص NRR   [ شاخص کاهش سرو صدا] - این شاخص در ایالات متحده مورد استفاده بوده و جهت استفاده در یکسری از کشورهای دیگر نیز پذیرفته شده است. محدوده شاخص‌های NRR محصولات محافظتی صوتی رایج در بازار ایالات متحده بین 0 تا 33 دس بل می‌باشد. بنا به قانون سازمان محافظت از محیط زیست آمریکا که در سال 1979 منتشر شده؛ الزام درج نمودن شماره NRR بر روی برچسب بسته بندی به صورت یک فرمت استاندارد شده برای تمام گوشی‌های محافظ صوتی که در بازار آمریکا به فروش می‌رسند وجود دارد. در این فرمت سازمان مذکور ؛ نوع صورت، اندازه و فونت لغات را که بر روی برچسب  NRRدرج گردد را تعیین نموده است. جدول درج شده میانگین میزان میرایی سروصدا به همراه انحراف معیارها در هر کدام از 7 فرکانس ( از 125 هرتز الی 8000 هرتز) نیز بخشی از برچسب گذاری مورد درخواست توسط سازمان EPA می‌شد.
 
شاخص SNR   [ شاخص تک شماره ای]  - این شماره شاخص در اتحادیه اروپا و کشورهای وابسته به این اتدیه کاربرد دارد. آزمایشات مربوط به این شاخص از جانب لبراتوارهای مستقل انجام گردیده اند که فرکانس‌های آزمایشی مورد استفاده با آنچه که در شاخص NRR مورد آزمایش قرار گرفتند دارای اندکی تفاوت می‌باشند. شاخص SNR علاوه بر شاخص NRR  (که گوشی‌های محافظتی را بر حسب میرایی در فرکانس‌های مختلف  معین می‌نمود) گوشی‌های محافظ را را بر حسب محیط‌های دارای سروصدا نیز به این ترتیب سطح بندی می‌نماید؛ H برای محیط‌های دارای سروصدا با فرکانس بالا - M برای محیط‌های دارای سروصدا با فرکانس متوسط - L برای محیط‌های دارای سروصدا با فرکانس پایین. می‌بایست به این نکته توجه نمود که تعیین H، M و یا L به تراز سروصدا موجود بستگی نداشته، بلکه طیف آن بستگی دارد. به عنوان مثال؛ ممکن است گوشی محافظتی با SNR=26 مشخص شده در H برابر 32، در M برابر 23 و در L برابر 14 دسی بل باشد. میرایی صوتی تخمینی بر حسب طیف صوتی موجود در محیطی که گوشی محافظتی در آن مورد استفاده قرار گرفته  تغییر می‌یابد.
 
شاخص SLC80   [ سطح صوتی مکالمه]  - این شاخص در کشورهای استرالیا و نیوزلند کاربرد دارد. شاخص مذکور تخمینی از مقدار محافظت بدست آمده توسط 80% کاربران گوشی‌های محافظتی است که بر مبنای آزمایش در لابراتوارهای اندازه گیری صدا می‌باشد. با توجه به وابستگی امتیاز دهی SLC به سطح میرایی، کلاسه بندی تعیین شده بر روی گوشی محافظتی به این ترتیب می‌باشد : گوشی محافظتی کلاس 1 در تراز‌های تا 90 دسی بل کاربرد دارد،  گوشی محافظتی کلاس 2 در تراز‌های تا 95 دسی بل کاربرد دارد، گوشی محافظتی کلاس 3 در تراز‌های تا 100 دسی بل کاربرد دارد و در ادامه با افزایش هر 5 دسی بل، کلاس 1 عدد افزایش می‌یابد. جعبه محصول شاخص SLC را  غالباً به نمایش می‌گذارد. به عنوان مثال : SLC80 27, Class 5
 
 
مصرف کنندگان نباید از بابت دیدن چندین شاخص میرایی بر روی بسته بندی این نوع محصولات نگران شوند. هر کدام از شاخص‌های سطح بندی بر مبنای استانداردهای آزمایشی گوناگون، فرکانس‌ها و روش‌های آزمایشی بوده و هر کدام از گوشی‌های محافظتی شنوایی اعداد مختلفی را بر مبنای روش سطح بندی به کار رفته، تعیین نموده اند. به عنوان مثال : ایرپلاگ یکبار مصرف Howard Leight® مدل LaserLite® اعداد ذیل را بر روی بسته نشان داده :
 

 

 

 

 

از آنجاییکه شاخص NRR به عنوان تنها شاخصی که توسط سازمان ایمنی و بهداشت آمریکا OSHA به رسمیت شناخته می‌شود. به مشتریان توصیه می‌شود که از شاخص NRR استفاده نمایند.

منبع : http://www.howardleight.com/hearing-protection/understanding-ratings
ترجمه : گروه فنی شرکت رائیکا طراحان ایمن آرا
انتشار مقاله فقط با ذکر منبع مجاز می باشد