بررسی تاریخ انقضا و زمان تعویض تجهیزات حفاظت فردی

بررسی تاریخ انقضا و زمان تعویض تجهیزات حفاظت فردی

بررسی تاریخ انقضا و زمان تعویض تجهیزات حفاظت فردی

Expire Date Of PPE

نوشته شده در 2 سال قبل - مورخه 1401/02/05

این مقاله 5 دقيقه وقت برای مطالعه میخواهد

دسته بندی مقالات ایمنی و حفاظت فردی

مشاهده : 10540

همانطور که می دانید بسیاری از تجهیزات حفاظت فردی تجهیزات دائمی نیستند و بعد از مدتی باید آنها را جایگزین کنید اما هر کدام از تجهیزات حفاظت فردی تاریخ انقضای متفاوتی دارند و نکته ای که باید در نظر داشته باشید بهترین زمان استفاده از تجهیزات یا در واقع عمر مفید آنهاست زیرا تا زمانی میتوانید بالاترین میزان حفاظت را برای نیروی کار فراهم کنید که تجهیزات شما بیشترین کارایی و بهترین عملکرد خود را داشته باشند. در این مقاله ما به بررسی تاریخ انقضا و بهترین زمان تعویض برخی از تجهیزات حفاظت فردی پرداخته ایم که میتواند راهنمای بسیار مناسبی برای زمان بندی استفاده از این تجهیزات باشد.
 
 
کلاه های ایمنی یکی از تجهیزاتی هستند که اطلاع از تاریخ تولید و انقضای آنها بسیار حائز اهمیت است . تاریخ تولید کلاه ایمنی روی بخش داخلی لبه ی کلاه و به شکل عقربه های ساعت نشان داده می شود. عددی که در دو طرف عقربه نوشته می شود سال تولید و جهت عقربه ماه تولید را نشان می دهد:
 
اما تاریخ انقضای کلاه بستگی به شرایط محیط کار دارد در صورتی که از کلاه ایمنی در شرایط سخت استفاده میشود تاریخ انقضا 2 سال و در شرایط عادی تاریخ انقضای کلاه 5 سال در نظر گرفته می شود.
نکته مهم در مورد کلاه های ایمنی تعویض به موقع یراق کلاه است یراق و متعلقات داخل کلاه باید هر 12 ماه یکبار تعویض شوند. 
توجه داشته باشید که اگر کلاه های ایمنی در انبار نگهداری میشوند و مدتها از آنها استفاده نشده است خواص حفاظتی خود را از دست می دهند بنابراین اگر مدتها از تاریخ تولید کلاه گذشته است اما از آن استفاده نشده است حتما باید کلاه تعویض شود . 
دقت داشته باشید که کلاه های ایمنی همیشه نیاز به بازرسی دارند در صورت وجود هر نوع آسیب دیدگی ، سوراخ شدگی ، پوسیدگی و خوردگی در اثر مواد شیمیایی یا مواجهه طولانی با نور خورشید حتی اگر تاریخ انقضای کلاه هم فرا نرسیده باشد باید کلاه را تعویض کنید.
 
 
 
 یکی از تجهیزات ایمنی مهم که باید به تاریخ تولید و انقضای آن توجه داشته باشید هارنس های ایمنی هستند تاریخ تولید هارنسها و لنیاردها روی برچسب متصل شده روی آنها درج میشود به تصویر زیر دقت کنید. 
تاریخ انقضا : برخی منابع تاریخ انقضای هارنسها و لنیاردها رو 5 سال و برخی دیگر 10 سال بیان می کنند اما براساس الزامات OSHA و ANSI هیچ  تاریخ انقضای دقیقی برای هارنسها و لنیاردها بیان نشده است زیرا عمر مفید هارنسها یا کمربندهای ایمنی کاملا به شرایط محیط، شدت کار و حوادث احتمالی بستگی دارد. 
 
بنابراین توجه داشته باشید که همیشه و همیشه باید قبل از هر بار استفاده بازرسی لازم بر روی هارنس ها و لنیاردها انجام شود تا از نظر دوخت ، پارگی ها و سایر آسیب های فیزیکی مورد بررسی قرار بگیرند بعلاوه هر 6 ماه یکبار باید هارنسها بطور کامل توسط فردی مجرب  بازرسی شوند. 
 
 
کفش های ایمنی جزو تجهیزات ایمنی پرکاربرد و اساسی هستند که در هر صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند و اهمیت به زمان مناسب برای تعویض آنها باید جزئی از برنامه های مدون و زمان بندی شده ی شما برای استفاده از  تجهیزات حفاظت فردی باشد. در مورد کفش های ایمنی معمولا تاریخ تولید به شکل عقربه های ساعت در قسمت زیره کفش و یا بر روی لیبل در بخش داخلی زبانه کفش درج می شود ( همیشگی نیست) .
اما در مورد تاریخ انقضا باید بدانید که برای کفش های ایمنی تاریخ انقضای مشخصی تعریف نشده است و بنابراین شما باید طول عمر مفید کفش یا بهترین زمان مصرف را برای کفش ایمنی در نظربگیرید که بطور میانگین بین 6 تا 12 ماه است با این حال کیفیت متریال بکار رفته در ساخت کفش، شرایط محیط ، نحوه نگهداری و استفاده از آنها نیز در طول عمر مفید کفش ها تاثیرگذار است بنابراین اگر کفش های شما دچار پوسیدگی ، پارگی ، ضربه خوردگی در ناحیه پنجه ، شکستگی در قسمت زیره و ... شده است حتما زمان آن رسیده که کفشهایتان را تعویض کنید.
 
 
معمولا تاریخ تولید ماسک های نیم صورت و تمام صورت در بخش داخلی ماسک یا روی بدنه به شکل عقربه ساعت درج میشود. در مورد تاریخ انقضای ماسک ها میتوانید به دستورالعمل شرکت سازنده مراجعه کنید با این حال از این ماسکها تا زمانی که دچار آسیب دیدگی نشده باشند میتوانید استفاده نمایید. 
تاریخ تولید فیلترها و کارتریجها : معمولا تاریخ تولید فیلترها با این علامت  روی بسته بندی آنها درج میشود. 
 
تاریخ انقضای فیلترها : تاریخ انقضای فیلترها با علامت ساعت شنی  و روی بسته بندی آنها مشخص می شود. 
 
نکته مهم : تاریخ انقضای فیلترهای مخصوص  ذرات معمولا 10 سال و تاریخ انقضای کارتریج های گازها و بخارات بین 5 تا 6 سال است با این حال بعد از باز کردن بسته بندی فیلترها بهترین تاریخ مصرف آنها تا 6 ماه است و بعد از استفاده از فیلترها در صورت آسیب دیدن ، کثیف شدن ، سخت شدن تنفس یا استنشاق بو و بخارات باید فیلتر یا کارتریج تعویض شود.
 
 
یکی دیگر از تجهیزاتی که باید حتما به تاریخ تولید و  انقضای آن توجه داشته باشید دستکش های عایق برق هستند. تاریخ تولید دستکش های عایق برق بر روی دستکشها درج میشود علاوه بر تاریخ تولید یک جدول بازرسی دوره ای نیز بر روی دستکش ها وجود دارد که باید هر بار بعد از بازرسی تاریخ آن روی دستکش درج شود.
 
 
تاریخ انقضای دستکش های عایق برق معمولا 5 ساله است و بر روی بسته بندی دستکش درج می شود. 
 
نکته مهم : دستکش های عایق برق همیشه نیاز به بازرسی دارند که این بازرسی هم باید بصورت بصری و هر بار قبل از استفاده انجام شود و هم بازرسی های دوره ای ( هر 6 ماه یکبار مطابق با الزامات OSHA1910.137) توسط دستگاه انجام شود و در صورت مشاهده هر نوع آسیب ، پارگی ، سوراخ شدگی ، تغییر رگ ، کشسانی یا چسبندگی باید دستکش تعویض شود. 
 

فراموش نکنید که تمام تجهیزات حفاظت فردی دارای عمر بهینه مصرف یا بهترین زمان مصرف هستند که با در نظر گرفتن این زمان میتوانید بهترین استفاده رو از تجهیزات ایمنی داشته باشید . بسیاری از تجهیزات حفاظت فردی نیاز به بازرسی های دوره ای و مرتب دارند تا اگر به هر دلیلی دچار آسیب شده اند سریعا تعویض شوند بنابراین دقت داشته باشید که فقط نباید به تاریخ انقضای تجهیزات اکتفا کنید  و باید همیشه بهترین میزان کارایی این تجهیزات رو در نظر داشته باشید تا بتوانید بالاترین میزان ایمنی را برای نیروی کار فراهم نمایید.