نکاتی در رابطه با انتخاب ایرپلاگ

نکاتی در رابطه با انتخاب ایرپلاگ

نکاتی در رابطه با انتخاب ایرپلاگ

EARPLUG SELECTION TIPS

نوشته شده در 6 سال قبل - مورخه 1396/07/02

این مقاله 6 دقيقه وقت برای مطالعه میخواهد

دسته بندی مقالات ایمنی و حفاظت فردی

مشاهده : 6440

چگونه می‌توان تشخیص داد کدام ایرپلاگ‌ها بهترین تناسب را با گوش کارکنانمان دارند؟
تصور کنید یکی از دوستانتان را جهت خرید کفش برای خودتان با این سفارشات به فروشگاه می‌فرستید؛ هر اندازه ای، هر شکلی، هر سلیقه ای و...  با این فرض که که واقعاً برایتان اهمیتی ندارد!.رویکرد اکثر مردم در رابطه با انتخاب ایرپلاگ همین طرز تفکر کوته بینانه می‌باشد. فرضیه عمومی این است که؛ هر ایرپلاگی که در گوش من قرار گیرد از شنوایی من محافظت خواهد کرد و مشخصات آن اهمیتی ندارد. در حقیقت کانال گوش انسان دارای اندازه‌ها و اشکال مختلفی است که از هر دو عامل تناسب و سطوح محافظتی ایرپلاگ تاثیرپذیر می‌باشد، به علاوه راحتی گوش و عدم احساس فشار در داخل کانال گوش نیز عامل تاثیرگذاری می‌باشد.
مسئولین کارگاه هایی که سفارش خرید ایرپلاگ با فقط یک اندازه و یک شکل را می دهند، در واقع تلاش های انجام گرفته جهت مراقبت از شنوایی کارکنان را با شکست مواجه می سازند. چرا گوناگونی ایرپلاگ ها اینقدر اهمیت دارد؟ براساس مطالعه انجام گرفته در رابطه با اندازه کانال گوش در نژاد ها و جمعیت های مختلف؛ نتایج مبنی بر کوچکتر بودن تقریباً 20 درصدی اندازه کانال گوش خانم ها نسبت به آقایان بدست آمده است، همچنین افرادی که از نسل های آسیایی و آفریقایی بودند کانال گوش کوچکتری نسبت به نسل های اروپایی در مقایسه جمعیتی داشتند. فراتر از داده های آماری جمعیتی در رابطه با اندازه، اختلاف های بارزی نیز در رابطه با شکل کانال گوش افراد وجود دارد.
یکی از مزایای ارائه متنوع اشکال و اندازه های وسایل محافظت شنوایی در حقیقت این نکته است که مبلغ خرید تمام شده عموماً بدون افزایش بوده و یا با افزایش ناچیزی همراه می باشد. کارگاهی که یا 1000 عدد ایرپلاگ از یک نوع سفارش بدهد و یا تعداد 250 عدد در 4 نوع مختلف خریدار کند، قیمت تمام شده در دوحالت تقریباً برابر می باشد. اما هر چقدر تنوع بیشتر می گردد گوش های بیشتری از کارکنان با ایرپلاگ ها متناسب شده و به طور مشخص، محافظت برای تعداد بیشتری از کارکنان فراهم می گردد.
آزمایش تناسب وسایل محافظت شنوایی به کاربر اجازه می دهد که محافظ های شنوایی گوناگونی را که ممکن است برای او مناسب باشند را امتحان کند. غالباً اولین ایرپلاگ انتخاب شده توسط کارکنان به عنوان بهترین گزینه برای آنها نمی باشد. وانگهی با وجود چندین نوع از ایرپلاگ، تصمیم گیری می تواند در رابطه با اینکه کدام ایرپلاگ برای کاربر مورد نظر انتخاب بهتری باشد سخت گردد. چه اقدامی مشاور ایمنی می بایست انجام دهد بعد از زمانی که کاربر از اولین ایرپلاگ خود محافظت کمی می گیرد؟ 
اقدام بر اساس اطلاع ازگزینه های ذیل: 

1- اندازه
همانند چوب پنبه ای که درب بطری را می پوشاند (اگر بزرگتر از دهانه بطری باشد نمی توان آن را داخل نمود و اگر کوچکتر باشد مایعات بطری از کنار آن نشت می کند)، ایرپلاگی که خیلی بزرگ و یا خیلی کوچک باشد هرگز نمی تواند عایق صوتی خوبی باشد. به دهانه کانال گوش کاربر جهت تشخیص اینکه آیا ایرپلاگ با اندازه دیگری مناسب خواهد بود نگاه کنید. بله، ایرپلاگ ها در اندازه های مختلفی ساخته می شوند و چیزی به عنوان یک ایرپلاگ برای تمامی اندازه ها مناسب می باشد وجود ندارد. ترکیب توصیه شده اندازه ها و اشکال جهت بهتر ساختن تناسب ایرپلاگ ها با گوش کاربران در کارگاه چه خواهد بود؟ نتایج بدست آمده از هزاران آزمایش تناسب در کارگاه های مختلف نشان داده اند که 4 نوع ایرپلاگ های ذیل، دست کم تناسب مطلوبی را ارائه می دهند:
ایرپلاگ بزرگ از جنس فوم         ایرپلاگ بزرگ با قابلیت استفاده مجدد 
ایرپلاگ کوچکتر از جنس فوم      ایرپلاگ کوچکتر با قابلیت استفاده مجدد 

2- شکل
بعلاوه اندازه های مختلف، کانال های گوش دارای اشکال مختلفی نیز می باشند. اگر تعدادی از کانال های گوش دایره ای باشند ( با ایرپلاگ های پله ای تناسب خوبی دارند)، اگر تعدادی از کانال های گوش بیضوی باشند ( یا دهانه کانال گوش به شکل شکاف باشد) بهترین تناسب را با ایرپلاگ های از جنس فوم دارند. دهانه کانال گوش ها ممکن است دایره ای، بیضوی و یا به شکل شکاف باشند. 
برای اشکال بیضوی و شکافی، ایرپلاگ دایره ای با قابلیت مصرف مجدد فضای داخل کانال گوش را پُر نمی نماید که بهتر است از ایرپلاگ از جنس فوم استفاده گردد.
 
3- سهولت در قراردادن داخل گوش
برخی از کارکنان با پیچاندن و یا وارد نمودن ایرپلاگ از جنس فوم به داخل کانال گوششان به علت محدود کردن مهارتشان و یا ایجاد درد داخل کانال گوش، به مشکل برمی خورند. ایرپلاگ از جنس فوم بدون قابلیت پیچش و یا از نوع قابل مصرف چندباره را امتحان نمایند. ایرپلاگی که دارای دسته میباشد  ممکن  است  برای  برخی  از کارکنان وارد نمودنش به داخل گوش آسانتر باشد. علاوه بر اندازه ، شکل و سهولت در قراردادن داخل گوش، تعداد زیادی از گزینه ها در ایرپلاگ ها موجود می باشند که در انتخاب صحیح ایرپلاگ بتوان از آنها استفاده نمود. عواملی از قبیل ذیل:
•  دارای بند و یا بدون بند بودن
•  یکبار مصرف و یا چندبار مصرف بودن
•  ایرپلاگ هایی که از سر هم بندی قطعات مجزا می باشند (ایرپلاگ های مورد استفاده در صنایع غذایی)
•  میرایی به یک اندازه در فرکانس های مختلف
 
اما یک ویژگی بارزی که در همه ایرپلاگ ها موجود بوده و عامل خوبی جهت انتخاب ایرپلاگ نمی باشد؛ درجه کاهش سروصدا و یا NRR می باشد. فاکتور مذکور می تواند کاملاً گمراه کننده در انتخاب صحیح ایرپلاگ باشد. NRR ایرپلاگ عاملی بر حسب محاسبات داخل لابراتوار بوده و تخمین مقدار محافظت آن در شرایط ایده آل آزمایشگاهی و با تناسب از نظر شکل و اندازه ایرپلاگ با کانال دریافت کننده بدست آمده است. بر اساس پروتکل آزمایش مقدار NRR؛ ایرپلاگ های بزرگ از جنس فوم دارای درجه کاهش سروصدا بالاتری می باشند. اما اگر مدیر ایمنی ایرپلاگ هایی را فقط بخاطر داشتن NRR بالا انتخاب نماید، ضمن اینکه انتخاب او کاملاً مخالف سیاست تنوع تولید ایرپلاگ می باشد. مدیر ایمنی در عوض تعداد زیادی از کارکنان را خواهد یافت که نمی توانند ایرپلاگ بزرگ از جنس فوم را داخل گوش خود قرار دهند. اگر بزرگی به تنهایی معیار انتخاب قرار گیرد، تعداد زیادی از کارکنان مجبور می شوند ایرپلاگی را استفاده نمایند که ظاهراً در داخل گوش ها قرار گرفته، اما در حقیقت بعلت عدم تناسب با کانال داخلی گوش و کاهش سطح NRR نسبت به عدد درج شده محصول که بر روی جعبه اش نیز نخواهد رسید.
منبع : http://www.howardleight.com
ترجمه : گروه فنی شرکت رائیکا طراحان ایمن آرا
انتشار مقاله فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.